Pagini

24 aprilie 2011




Sa ne bucuram , sa ne inchinam , sa plingem cu lacrimi de bucurie si sa vestim lumii intregi !

CRISTOS A INVIAT DIN MORTI , CU MOARTEA PE MOARTE CALCIND !

Iti multumim , Doamne si Iti sarutam urmele Sfinte ale pasilor dragi !

,, Se îngâna ziua cu noaptea cand Maria Magdalena ,probabil cu putin inaintea celorlalte sfinte femei , a gasit piatra rasturnata de pe mormintul Domnului . Inspaimintata , mironosita alearga în cetate si le spune ucenicilor ce a vazut . Petru si Ioan se reped într-un suflet catre gradina , urmati indeaproape de aceeasi Marie . Mai sprinten ,Ioan ajunge intaiul , dar, tânar fiind , nu indrazneste sa intre în mormintul din peretele de piatra decit insotit de Petru care , mai virstnic , il ajunge gafaind . Cutremuratorul adevar le sta în fata : Domnul nu este acolo ! In cugetul lor foarte omenesc , aceasta înseamna ca trupul Invatatorului a fost sustras de necunoscuti , pentru pricini de neînteles . Cu aceasta tulburare se intorc în cetate .

Maria ramine si plinge . Plinge chiar si în fata ingerilor : „ Au luat pe Domnul meu si nu stiu unde L-au pus ! ” Plinge si în fata Celui care , in semiobscuritatea diminetii , i se pare a fi gradinarul : „Daca tu L-ai luat , spune-mi unde L-ai pus si eu Il voi lua de acolo”. In clipa urmatoare , Gradinarul o cheama pe nume . Ea îsi recunoaste Invatatorul , viu si întreg , Ii rosteste numele , Ii asculta cuvintele , Ii primeste porunca si fagaduinta . Ea este primul martor al Invierii .

De ce tocmai ea ? De ce nu i S-a aratat Domnul mai intai lui Petru , cel atit de înflacarat în credintele si necredintele lui ? De ce nu l-a preferat pe Ioan , cel mai iubit dintre ucenici , singurul care-L însotise pe drumul Crucii ? Iar daca preferintele trebuiau sa se îndrepte catre o femeie , de ce nu i-a acordat acest privilegiu propriei Sale Maici , indiferent unde s-ar fi gasit ea în acel moment ? De ce , neaparat, în socotinta dumnezeiasca a trebuit sa fie Maria Magdalena ?

Doctorul nu vine pentru cei sanatosi , spusese El , ci pentru cei bolnavi . Pastorul isi paraseste turma în cautarea oii celei pierdute . Parintele tinjeste dupa fiul ratacitor si-i celebreaza , cu bratele deschise , intoarcerea . Maria Magdalena e prototipul omului pentru care Domnul a venit în lume . Intai si mai intai pentru ea S-a intrupat , pentru ea a propovaduit , pentru ea a savirsit minuni , pentru ea a suferit , pentru ea si-a varsat singele pe Cruce , pentru ea si pentru toata suflarea pacatosilor lumii , asemenea ei cazuti si asemenea ei chemati . Nu , nu e vorba de un primat al credintei . Asemenea ucenicilor si Maria se îndoise de perspectiva invierii si ea o primise ca pe o simpla metafora si ea gindise ca trupul Domnului fusese stramutat în alta parte .

Dar daca Petru si Ioan s-au întors ingindurati în cetate , Maria continua sa-si caute Invatatorul . Ceva mai tirziu , Isus avea sa i Se arate lui Saul , pe drumul Damascului , tocmai pentru ca acesta Il cauta , alerga dupa El . „ Bateti si vi se va deschide , cautati si veti afla ” . Intru nadejdea deznadajduitului , Maria vedea acum , poate mai mult decât oricând , superba dominanta a sufletului ei : iubirea. Din iubire pot izvorî cunoasterea si credinta .

Daca pe Maria Magdalena trebuie s-o vedem în pacatoasa care i-a uns Domnului picioarele în casa fariseului Simon si asupra careia El a rostit parabola celor doi datornici , atunci iubirea ei e mai puternica si mai graitoare chiar decit aceea a fiului ratacitor . In logica parabolei , femeia iubeste mult pentru ca i s-a iertat mult ; in deznodamintul intimplarii , Domnul ii iarta mult pentru ca mult L-a iubit . Sa mai citim odata textul din Luca 7 , 36–50 si ne vom convinge ca iubirea e lucratoare . Si daca pe aceeasi Marie trebuie s-o recunoastem în Betania savirsind , simbolic si anticipativ , ritualul de inmormântare a Domnului , prin aceeasi emotionanta ungere cu mir , iubirea ei capata dimensiuni cosmice . De moartea Lui Isus se întuneca soarele , de Invierea Lui se bucura ingerii . Maria Magdalena e cea dintai care-I gateste Domnului ingroparea , ea va fi si cea dintai care sa se patrunda de bucuria Invierii . E suprema Bucurie , aceea care incununeaza Iubirea .

Totusi , nu Maria Magdalena este primul martor al invierii . Parintele Staniloae spune – superb – ca Învierea a început în iad . De pe Cruce El se pogoara întru cele mai de jos ale adincului si li se arata protoparintilor Adam si Eva , pe care-i ridica împreuna cu cei asemenea încatusati . Si pentru ei murise pe Cruce . Si fata de ei avea de împlinit o fagaduinta . Singura imagine potrivita este aceea a pogoririi Lui la neamuri . Nimeni nu L-a vazut pe Domnul înviind , dar multi sunt cei ce L-au vazut inviat.

Ca învierea „ a început” in iad , e un fel de a spune , la masura rostirii si priceperii noastre . Nu e vorba de momente succesive , ci de simultaneitatea prezentei lui Dumnezeu . In acelasi timp , Isus era ,, In mormint , cu trupul, in iad cu sufletul , in rai cu tilharul si pe scaun impreuna cu Tatal si cu Duhul ” , dupa cum spune o rugaciune de taina a Sfintei Liturghii , care rezuma simultaneitatea evenimentului invierii ca întreg . Invierea nu e o miscare în sine , ci un act operativ , un început perpetuu .

Este adevarat ca evenimentul pogoririi la iad nu se bucura de popularitate biblica , singurul sau temei scripturistic fiind acela din întâia Epistola Soborniceasca a Sfintului Apostol Petru , dar acest temei , departe de a fi o dobinda a timpului , e contemporan cu Evangheliile . El face parte integranta din doctrina noastra asupra învierii , exprimind prima miscare pe care a facut-o Domnul indata dupa moartea Sa pe cruce . Motivul pogoririi e foarte frecvent în imnografie . „ Portile iadului Le-ai sfarimat , Doamne” , exclama o stihira din vecernia glasului al patrulea , iar una din cintarile Sfintelor Pasti o spune mai pe larg : „ Pogoritu - te - ai întru cele mai de jos ale pamintului si ai sfarimat incuietorile cele vesnice care-i tineau pe cei legati , Hristoase ” .

Intr-o fresca a bisericii manastirii Clocociov , Cristos este înfatisat pogorit undeva în subteran - sub nivelul colinelor din preajma - dar nu linistit ca în scena Botezului , ci viguros , dinamic , biruitor , cu talpile pe portile de arama ale iadului , sfarimate . Din doua morminte ii ridica de mina pe Adam si pe Eva , eliberati acum din lunga lor asteptare , în timp ce Ioan Botezatorul Il arata - ca si odinioara „ Iata Mielul lui Dumnezeu , Cel ce ridica pacatul lumii ” - iar dreptii Vechiului Testament , de-o parte si de alta , mintuiti si ei , il contempla . Dedesubt , diavolul zace legat în lanturi , sub stapinirea unui inger care - în cazul nostru - il tine de coarne , ca un semn ca Belzebut nu mai are nici o putere si ca neputinta lui e veselia celor eliberati . Scena e reprezentarea cea mai autentica a invierii Domnului si o gasim nu numai în fresce , ci si în numeroase ferecaturi ale Evangheliei , pe coperta din fata .

Erminiile recomanda , totusi si o reprezentare mai directa a învierii : Isus Cristos deasupra mormântului putin deschis , in haine albe , stralucitoare , binecuvinteaza cu dreapta si tine în stinga un steag cu cruce de aur , intru bucuria celor doi ingeri de alaturi si spre spaima ostasilor ce-L strajuisera , cazuti cu fetele la pamint .

Cristos nu numai ca le daruieste celor morti viata (lumina) , ci , mai mult , le-o duce El Insusi , personal , prin actul pogoririi în iad , implinindu-le asteptarea , in care ne regasim si noi , cei de astazi .

Dupa ce a fost vazut de Maria Magdalena , Domnul li S - a aratat , de mai multe ori si ucenicilor Sai . La un moment dat le-a aparut Cineva la tarm si le-a poruncit sa arunce mreaja si ei l-au ascultat si au prins multime mare de pesti . Nimic nu s - a petrecut fulgerator , halucinant , totul s - a petrecut la lumina zilei , cu calm , gospodareste , atât de pe indelete încit pescarii si-au luat timp chiar sa-si numere vinatul si sa observe ca mreaja nu se rupsese de atita belsug . In cele din urma , poftiti sa prânzeasca împreuna, ucenicii se uitau la El si (ascultati bine!): „ niciunul nu îndraznea sa-l întrebe : ,, Cine esti Tu?'' ... stiind ca Domnul este . Pagina extraordinara ! Daca Biblia nu ar fi opera Duhului Sfint , atunci Evanghelistul Ioan ar trece drept cel mai mare scriitor al lumii .

Domnul inviaza pe rând , ca un val de lumina purtat pe rotundul pamintului , de douasprezece ori triumfator la stele , din Ierusalim pâna - n Ierusalim . Un vazduh de clopote se stinge aici si un altul izbucneste dincolo , catre apus , mereu pe urma soarelui , din prag în prag , pe rotund .

E o înviere pentru noi , oamenii ... pentru cei din orizontul satului si al cetatii si al tarii si al pamântului. Noaptea invierii nu cunoaste somn ... ea e numai veghe , împlinire si asteptare , intru bucuria nemarginita a biruintei asupra mortii .

Fie ca aceasta asteptare si bucurie sa va fie sporite de toate bunatatile lui Dumnezeu si sa va devina o necurmata înviere launtrica !

„ Ca si Cristos , o singura data a suferit moartea pentru pacate , El, Cel drept pentru cei nedrepti , ca sa ne aduca pe noi la Dumnezeu , omorât in trup , dar viu facut în duh , întru care ( duh ) pogorându - Se , le-a propovaduit si duhurilor tinute - n închisoare , celor ce odinioara fusesera neascultatoare , atunci cind indelunga rabdare a lui Dumnezeu astepta , în zilele lui Noe , pe durata pregatirii corabiei în care putine suflete , anume opt, s-au mântuit prin apa ” .

BARTOLOMEU ANANIA

Un comentariu:

  1. am citit deocamdată doar prima parte și sunt impresionată de ceea ce spune acest text despre Maria Magdalena... într-adevăr celor care au fost creștini dintotdeauna le este greu să înțeleagă ce înseamnă cu adevărat să fi iertat... parcă trăim altfel iertarea atunci când aceasta ne smulge din întunericul cel mai negru...

    RăspundețiȘtergere